۱۳۸۸ آذر ۸, یکشنبه

برنامه سیاسی، 3- حقوق عمومی شهروندان در جمهوری شورایی ایران


1-3، قطعنامه پیرامون: حقوق عمومی شهروندان در جمهوری ...
1-1-3، حق استقلال فرد و مقاومت در برابر هر مناسباتی، که نوعی از ...
2-1-3، برابر حقوقی شهروندان در مقابل قانون، دولت، ...
3-1-3، آزادی داشتن نظر، عقیده و حق بیان آزادانه آن، ...
4-1-3، حق فعالیت سیاسی، فرهنگی، صنفی؛ ...
5-1-3، حق شرکت فردی و مستقیم در تصمیم گیریهای ...
6-1-3، حق توده های تحت ستم به توسل به یک انقلاب، ...
7-1-3، حق زندگی بدون ترس و تهدید، مصونیت ...
8-1-3، حق شهروندان به انتخاب آزادانه شریک زندگی و یا جدایی؛ ...
9-1-3، حق کودکان و نوجوانان، به زندگی و رشد در یک ...
10-1-3، مصونیت حوزه زندگی خصوصی و اطلاعات شخصی ...
11-1-3، حق کار، تندرستی و مسکن، امنیت شغلی، ...
12-1-3، حق مسافرت آزادانه؛ حق معاشرت و روابط اجتماعی ...
13-1-3، حق شهروندان به مطالعه و شناخت آزادانه مسائل، ...
14-1-3، حق مردم به اطلاع از کلیه توافقات و قراردادهای ...
15-1-3، ممنوعیت تحقیر انسانها، بدلایل وابستگی به جنسیت ...
16-1-3، ممنوعیت درج علائق سیاسی، مذهبی، زبان مادری و ویژه گیهای ...
17-1-3، حق برخورداری از محیط زیست سالم و ...
18-1-3، حق زندگی در یک جهان عادلانه و صلح آمیز، ...


1-3، قطعنامه پیرامون: حقوق عمومی شهروندان در جمهوری شورایی ایران؛ شهروندان کشور از حقوق اولیه زیر، بدون اعمال محدودیت از سوی مراکز قدرت و ثروت، داخلی و یا بین المللی، برخوردار هستند:

1-1-3، حق استقلال فرد و مقاومت در برابر هر مناسباتی، که نوعی از تبعیض، بی حقوقی و بردگی را به انسان تحمیل کند.

2-1-3، برابر حقوقی شهروندان در مقابل قانون، دولت، نظام قضایی و همه مؤسسات وابسته به دولت، نهادهای مذهبی و بخش خصوصی؛ صرفنظر از جنسیت و تمایل جنسی، تابعیت، زبان، مذهب، پیشینه قومی، تفاوت در شیوه زندگی و عادات و علائق فردی- اجتماعی؛ صرفنظر از جایگاه فرد در ساختارهای قدرت، مالکیت و مدیریت؛ ممانعت از اعمال هر گونه تبعیضی علیه مردم، بدلیل موقعیت اقتصادی فرودست آنها؛ حق مردم به استفاده از سطح کیفی یکسان خدمات اجتماعی دولتی در محیط کار، نظام آموزشی، تندرستی، مسکن، امور فرهنگی و هنری.

3-1-3، آزادی داشتن نظر، عقیده، و حق بیان آزادانه آن، پیرامون همه موضوعاتی که به فرد و جامعه مربوط میگردند. حق انتقاد از افراد، نظرات، مذاهب و مؤسسات؛ حق اعتراض به دولت و شرایط حاکم؛ عدم باور به مذهب و بی اعتنایی به سمبلهای ترور و وحشت؛ نظیر خدا و شیطان و پیغمبر؛ حق نقد خانواده و مناسبات زن و مرد، مالکیت خصوصی، نظام اقتصادی- اجتماعی حاکم، قانون اساسی و دولت؛ حق انکار تقدس تاریخ، سرزمین و کشور، و برخورد متکی بر عقلانیت و دانش در این زمینه ها.

4-1-3، حق فعالیت سیاسی، فرهنگی، صنفی؛ حق تشکل، تجمع، تحصن، اعتصاب و تظاهرات، بمنظور دستیابی به اهداف سیاسی، صنفی، اجتماعی و یا فردی و مصون از کنترل؛ حق دفاع از خود در صورت تهاجم پلیس و وابستگان دولت، به تجمعات و مبارزات سیاسی و صنفی مردم.

5-1-3، حق شرکت فردی و مستقیم در تصمیم گیریهای محیط کار، خانواده، آموزش و جامعه؛ حق رأی مستقیم، مخفی و همگانی از سن 16 سالگی برای همه شهروندان؛ مستقل از جنسیت، گرایشهای سیاسی، خانواده گی و ویژه گیهای جمعیتی( زبان، مذهب، محل و منطقه تولد یا سکونت)؛ حق دفاع از حقوق خود بمثابه اقلیت در قبال اکثریت.

6-1-3، حق توده های تحت ستم به توسل به انقلاب، و یا تعرضات موضعی علیه قدرت دولتی، که به پاسدار شرایط غیرانسانی و یا نابرابری حقوقی در جامعه، مبدل گردد. حق پیشروترین نیروها در جامعه، طبقه کارگر و زنان، بنا به نقش آنان در تولید نیازهای زندگی و تضمین بقاء نوع انسان، به برچیدن مستمر بقایای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی نظامات کهن و بازسازی مداوم شرایط اجتماعی، منطبق بر نیازهای جهان آینده؛ حق همه مردم به ایفای نقش در این پروسه، و ممانعت از ظهور محدودیت برای حقوق فردی- اجتماعی شهروندان، ناشی از تحولات ساختاری.

7-1-3، حق زندگی بدون ترس و تهدید، مصونیت از هر گونه تعرض جسمی و روحی در محیط خانواده، آموزش، کار و جامعه؛ حق زندگی در شرایط صلح و عدم شرکت در جنگ.

8-1-3، حق شهروندان به انتخاب آزادانه شریک زندگی و یا جدایی؛ حق تحصیل، انتخاب شغل، مناسبات فردی و اجتماعی، انتخاب پوشش؛ حق شهروندان به ابراز تمایل جنسی خود به همجنسان و زندگی بدون تحمل تبعیض و تحقیر با تمایل خود؛ ممنوعیت هر اقدام ناشی از باورهای سنتی و دیکتاتورمنشانه علیه شهروندان، که به موقعیت جنسی، جسمی، ظاهری و شرایط اجتماعی شهروندان مربوط گردد.

9-1-3، حق کودکان و نوجوانان، به زندگی و رشد در یک محیط خانواده گی بدون فقر و تحقیر و ترس و سرکوب.

10-1-3، مصونیت حوزه زندگی خصوصی و اطلاعات شخصی مردم، از تعرض، کنترل و شنود دستگاههای دولتی؛ مصونیت فرد از تعقیب و مراقبت بدون مجوز قانونی مشخص؛ حق شهروندان به آگاهی از اطلاعات مراجع دولتی از آنها.

11-1-3، حق کار، تندرستی و مسکن، امنیت شغلی، آموزش حرفه ای و تأمین اجتماعی؛ دسترسی به فضا و شرایط کار انسانی؛ حق تغذیه ضروری و سالم، و بهبود مداوم تواناییهای جسمی و روحی. همه شهروندان، از امکانات بیمه درمانی کامل، مستقل از موقعیت سنی و شغلی، برخوردار خواهند بود.

12-1-3، حق مسافرت آزادانه؛ حق معاشرت و روابط اجتماعی بدون محدودیت؛ ممنوعیت هر شکلی از جداسازی جنسی و یا نظیر آن؛ حق تأمین نیازهای جنسی، احساسی و عاطفی بشیوه انسانی؛ حق ابراز وجود هنری؛ حق استراحت و تفریح کافی.

13-1-3، حق شهروندان به مطالعه و شناخت آزادانه مسائل، اطلاع از امور، آگاهی و کسب خبر، پیرامون همه جنبه های زندگی سیاسی- اجتماعی؛ ممنوعیت کنترل، تفتیش عقاید و سانسور؛ حق استفاده آزادانه از مدرن ترین وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی، بدون کنترل دولتی.

14-1-3، حق مردم به اطلاع از کلیه توافقات و قراردادهای دستگاههای دولتی با افراد، مؤسسات و دولتها؛ حق مردم به بازخواست از هر فرد، مؤسسه دولتی و یا غیر دولتی.

15-1-3، ممنوعیت تحقیر انسانها، بدلایل وابستگی به جنسیت و تمایل جنسی خاص، زبان و ملیت غیرایرانی، وابستگی به روستا و سنتهای محلی، نوع تغذیه و پوشش خاص؛ ممنوعیت تحقیر مردم بدلیل وجود آسیبهای جسمی، ذهنی، بیماری، فقر و نظایر آن؛ ممنوعیت بکارگیری عناوین تبعیض آمیز در رسانه های گروهی، کتب آموزشی و اسناد دولتی.

16-1-3، ممنوعیت درج علائق سیاسی، مذهبی، زبان مادری و ویژه گیهای جمعیتی در اسناد شناسایی رسمی؛ تعیین یک مکانیزم علمی- دموکراتیک، بمنظور جمع آوری اطلاعاتی اجتماعی از این نوع، برای هدفهای خاص پژوهشی- علمی؛ ممنوعیت هر شکلی از کاربرد این اطلاعات، در تبلیغات سیاسی احزاب و نهادهای مشابه.

17-1-3، حق برخورداری از محیط زیست سالم، و این یعنی پاکیزه گی هوا، خاک و آب، تضمین ادامه حیات طبیعی همه اشکال متنوع زندگی.

18-1-3، حق زندگی در یک جهان عادلانه و صلح آمیز، بدون سلطه گری و تجاوز نظامی؛ حق شهروندان به حفظ کره زمین و شرایط زندگی انسانها، گیاهان وحیوانات.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر