مردم و قدرت سیاسی-۱
دو پارلمان سراسری
شوراهای روستا، شهر و استان
پرچم و سرود ملی
همه شهروندان کشور از حق شرکت مستقیم در قانونگذاری عمومی برخوردار هستند. مردم از طریق حضور در نشست های تشکل های حرفه ای مستقل خود، طرح ها و قوانین ضروری مربوط به حرفه خود را مورد بحث و تبادل نظر قرار میدهند. در صورت احراز اکثریت آراء لازم، این طرح ها در اولین فرصت از طریق دولت بمنظور بحث و رأی گیری به مجلس شورای ملی و کنگره سازمان های اجتماعی منتقل میگردند. این نافی فعالیت عادی دو پارلمان کشور بمثابه ارگان های نهایی قانونگذاری سراسری نبوده، بلکه در خدمت تکمیل و تسهیل روند قانونگذاری و ایجاد امکان برای شرکت شهروندان متشکل و آگاه به معضلات و نیازهای خود نیز در آن است.
مجلس شورای ملی
نمایندگان مجلس شورای ملی، از طریق حق رأی عمومی و با انتخاب کاندیداهای احزاب سیاسی و یا غیرحزبی در سطح روستا، شهر، استان و کشور تعیین میشوند. مجلس شورای ملی، نمایندگی غیرمستقیم شهروندان در ساختار سیاسی کشور را از طریق رقابت های احزاب سیاسی امکانپذیر میسازد. این مجلس همچنین مناسب ترین شرایط را برای جناح چپ و میانی طبقه متوسط جهت مقابله با تعدیات صاحبان مالکیت های بزرگ و قدرت های بین المللی ایجاد نموده، و نیز راه های ائتلاف و سازش سیاسی با سازمان های نزدیک به طبقه کارگر و زحمتکشان را برای این نیرو تسهیل میکند.
در
مجلس شورای ملی، مردم
بویژه بمثابه آحاد شهروندان و اعضاء ملت،
در دفاع از منافع
حوزه انتخابیه، محلی و عمومی جامعه و
از
طریق رقابت های فراکسیون های احزاب سیاسی
ظاهر میشوند.
کنگره سازمان های اجتماعی
نمایندگان کنگره سازمان های اجتماعی با رأی مستقیم و مخفی شهروندان از طریق انجام انتخابات در نشست های شوراها، سندیکاها، اتحادیه ها، کمیته ها، تعاونی ها و در واحدهای تولیدی، خدماتی، کار فکری، تخصصی و نیز از میان گروه های بزرگ اجتماعی نظیر زنان و دانشجویان در روستاها، شهرها و استان ها انتخاب میشوند. کنگره سازمان های اجتماعی، نمایندگی مستقیم شهروندان در ساختار سیاسی کشور را از طریق رقابت های تشکل های حرفه ای آنان امکانپذیر میسازد. این کنگره همچنین مناسب ترین شرایط را برای طبقه کارگر، زحمتکشان و متحدین آنان در کشمکش های این نیرو، در رقابت، سازش سیاسی و یا مقابله با تعدیات صاحبان مالکیت های بزرگ و سرمایه های بین المللی فراهم میسازد.
در
کنگره سازمان های اجتماعی، شهروندان
بویژه بمثابه اعضاء طبقات و اقشار اجتماعی،
از طریق رقابت های تشکل های مستقل خود و
با هدف دفاع مستقیم از شرایط زندگی یا
بهبود موقعیت حرفه ای و طبقاتی خود ظاهر
میشوند.
کنگره
سازمان های اجتماعی علاوه بر فعالیت های
روزمره، منظماً
یکبار در هر فصل سال
به همه موارد مربوط به دستمزدها،
حقوق ها، میزان مالیات ها، نرخ بیمه ها،
انواع اجرت ها،
حقوق سیاستمداران، مدیران و کارمندان
دولت و بخش خصوصی،
نرخ تورم و بطور کلی هزینه های زندگی در
کل کشور
رسیدگی میکند.
این
کنگره سپس میتواند، منطبق با نیازهای
زندگی معیشتی مردم، شاغلین در حرفه های
معین و اعتراضات کارگران و کارکنان و یا
درخواست های تشکل های مستقل آنان، دست
به افزایش دستمزدها و حقوق ها در همه رشته
ها و یا رشته و مورد معینی زده،
و یا چنین تغییراتی را براساس توافق های
طرفین به فصل بعدی موکول سازد.
کشمکش
های طبقات و نیروهای بزرگ اجتماعی،
مستقیماً در کنگره سازمان های اجتماعی
منعکس گشته، و در مجلس شورای ملی، این
مبارزات مستقیم و رقابت های احزاب سیاسی
در مسیر
ایجاد
هم آهنگی میان
منافع طبقاتی و منافع عمومی هدایت
میگردند.
این
ساختار سیاسی، مبارزه
طبقاتی در یک جامعه مدرن دموکراتیک
را در جهت رشد
سریع، تضمین افزایش مداوم رفاه توده های
زحمتکش و یک زندگی صلح آمیز سمت
و سو داده، و از کند ساختن سرعت توسعه
کشور و جهت
گیری تخریبی کشمکش های اجتماعی
ممانعت خواهد
نمود.
شوراهای روستا، شهر و استان
در همه روستاها، شهرها و استان های کشور شوراهای نمایندگان شهروندان تشکیل میگردند. این شوراها همزمان با انتخابات سراسری، از طریق رقابت های احزاب سیاسی، سازمان های اجتماعی و داوطلبان غیرحزبی شکل میگیرند. همه امور قانونگذاری روستایی، شهری و استانی در چهارچوب قانون اساسی و قوانین عمومی، همچنین انجام تغییرات در قوانین گذشته، از طریق نشست های این شوراهای دوره ای انجام میگیرند. دهیاران، شهرداران و استانداران به کمک اکثریت آراء در این شوراها انتخاب شده، و اعضاء هیئت های اجرایی خود را به شوراهای نامبرده معرفی نموده و از آنها رأی اعتماد کسب میکنند. انتخاب شدگان، تنها در برابر شورای شهروندی مذکور پاسخگو محسوب میشوند و نه در برابر نهادهای مشابه بالاتر و یا نهادهای مرکزی کشور. در صورت فقدان اکثریت پارلمانی و یا بدلایل دیگر، شوراها حق برکناری مسئولین و تعیین دهیار، شهردار و استاندار جدید تا انجام انتخابات سراسری بعدی را خواهند داشت. نهادهای مشابه بالاتر و یا دولت مرکزی حق اعمال فشار و یا برکناری منتخبین شوراهای مذکور و تعیین مسئولین جدید را نخواهد داشت.
نظارت
بر انتخابات در ایران
هر انتخابات روستایی، شهری، استانی و سراسری در ایران باید تنها از سوی سازمان های سیاسی، ارگان های قانونی و یا تشکل های صنفی داخلی تحت نظارت و وارسی قرار گیرند. جمهوری دموکراتیک ایران به سازمان های بینالمللی و یا افراد و هیئت های کشورهای خارجی اجازه نظارت بر انتخابات داخلی را نخواهد داد.
پرچم و سرود ملی
شکل، علائم و محتوای پرچم و سرود ملی در جمهوری دموکراتیک ایران، باید با محتوای ۱۱۵ سال مبارزات مردم ایران برای دموکراسی و سوسیالیسم، خوانایی داشته و روح مبارزه، همبستگی و تلاش برای ایجاد یک جامعه دموکراتیک و عادلانه را منعکس سازد.
پرچم جدید در جمهوری دموکراتیک ایران، سه رنگ سبز، سفید و سرخ را در بر میگیرد. در میانه پرچم، خورشید طلایی بزرگ و در طرفین آن دو ستاره سرخ قرار میگیرند. سه رنگ اصلی پرچم، پیوند با سنت انقلاب مشروطیت و تعیین اولین پرچم ملی از سوی اولین مجلس ناشی از این انقلاب را بیان میکند. خورشید طلایی بزرگ در میانه پرچم، یادآوری اولین جوامع انسانی در فلات ایران، کار و تلاش، خود- آگاهی، جهان بینی و علائق فرهنگی آنها را منعکس میسازد. دو ستاره سرخ در ابعاد کوچکتر در طرفین خورشید طلایی، ارجگذاری بر مبارزات و انقلابات توده های تحت ستم در دوره های گذشته و کنونی تاریخ ایران را بیان میکنند.
اکبر تک دهقان
۲۲ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۵
انتشار چهارم، اصلاح و تکمیل: از ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۶ سپتامبر ۲۰۲۵
انتشار سوم، اصلاح و تکمیل: از ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳
انتشار دوم، اصلاح و تکمیل: ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۲۹ نوامبر ۲۰۰۹
انتشار اول: ۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۳۰ اوت ۲۰۰۶
-------------
نشانی بخش اول برنامه:
برنامه سیاسی برای بازسازی کشور در یک جمهوری دموکراتیک-۱
ماهیت و نیروی محرکه انقلاب ایران
https://radikaldemokratik.blogspot.com/2025/09/blog-post_9.html
-------------
توضیحات:
- اگر طی ادامه انتشار چهارم «برنامه سیاسی برای ...» به صورت بخش به بخش، رفع اشکالات انشایی و افزودن نکات جا افتاده و تکمیلی ضروری شوند، طی زیر نویس های جدید و مشخص شده با رنگ آبی، موضوع به اطلاع خوانندگان رسیده و تغییرات لازم انجام میشوند. نگارنده در میان یادداشتهای متفرقه و بعضا گم شده خود، بدنبال این نکات از تاریخ های مختلف میگردد.
ـــــــــــــــــــــ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر